„Pomsta rozhodně nemusí končit připínáčky v botách“
Jak začít psát recenzi na film který musel každý vidět? A jak si to
vůbec má člověk brát, že čte o tom, co dobře zná? No dobře, možná
přeháním, určitě se najdou lidi, co Oldboy neviděli, ale konec
okecávání, jdeme k filmu...
V roce 2002 vypustil režisér Chan-wook Park (takový jihokorejský
ekvivalent Takeshi Miikeho, možná jen o trochu syrovější a
realističtější než TM) film
„Sympathy for mr. Vengeance“, který měl
být první částí trilogie o pomstě (vzhledem k tomu že je v oběhu již 3.
díl nutno říct, že rozhodně je první částí trilogie), moudřejší nejspíše
tuší že Oldboy(2003) je druhým dílem. Co vlastně o tom říct?
Příběh začíná na střeše mrakodrapu, kde vidíme 2 podivná individua,
přičemž jedno je v dosti nezávidění hodné situaci, jediné co ho drží na
střeše je kravata a zlovůle prvního individua, na otázku „Co vlasně
chceš?“ první individuum suše odvědí „Jen říct svůj příběh“ a před námi
se může začít rozvíjet příběh o hledání pomsty a odpovědí.
Prvotní zápletka je vesměs prostá a diváka vtrhavá do víru nejistoty a
překvapení, dozvídáme se, že Dae-su (první individuum) rozhodně není
žádný svatoušek ani záporák, prostě se dostane na záchytku o
narozeninách své dcery a švagr ho jednoduše odvádí domů, při zastávce u
telefoní budky je Dae-su unesen a probouzí se (tja dá) v hotelovém
pokoji. Neví nic,neví kdo ho zavřel, neví proč je zavřený a neví jestli
přežije. Avšak má televizi na pokoji, kde se dozvídá o vraždě své ženy a
že je jediným podezřelím. Po možná příliš rychlé (ale pochopitelné
proměny hlavního hrdiny) je Dae-su náhle propuštěn na svobodu (pokud se
dá 15 letům říkat „náhle“), opět bez jediného vysvětlení, dojde ke
konfrontaci individuí a po několika okamžicích přichází scéna, která
jakoby říkala „Vítej v mém světě.“ (kdo neviděl,nepochopí), ale dost už
spoilerů, film se musí vidět a ne okecávat (a tenhle především).
Celý příběh se nese v naprosto úchvatné
noir atmosféře, postavy,
jejich obleční, exteriéry, interiéry,t o vše odráží náladu filmu (bod
pro výpravu). Hudba je výrazná a je jí akorát, nikde není přehnaná a
rozhodně nemůže být vynechávána. Nedalo by se řící že postavy působí
ploše, ale prostě se snaží splnit svůj cíl (a to téměř všemi
prostředky). Oldboy se téměř nedá nic vytknout, je uměleckým dílem a
využívá film jako prostředek k vyjádření příběhu, který se ve své syrové
podobě odehrává téměř všude a při jehož vypránění vás bude mrazit v
zádech a sami sebe se budete ptát „Byl bych ochoten zajít pro něco tak
daleko a pokud ano,dokázal bych to?“ a „Existuje vůbec pravda jako
nezaujatá skutečnost?“.
Oldboy naneštěstí nenavazuje na předchozí Parkův film,takže ho bez obav
může vidět každý, ale je zde slovíčko „bez obav“ na místě? Abychom si
nevšimli že Parkovy postavy připomínáme mnohem více, než bychom si samy
přáli.
Premiéra 5.5 2006
Na DVD a VHS od 4.10. 2006Akční, Mysteriózní, Thriller, Jižní Korea, 2003, 119 minut
http://films.tartanfilmsusa.com/oldboy/